Zdeněk VanicekVěřím, že než se do učení angličtiny pustíte, je také dobré vědět, mezi jaké předměty vlastně anglický jazyk patří, abychom k jejímu učení přistupovali tím správným způsobem.
Mnoho studentů se začne učit angličtinu na škole spolu s dalšími předměty, jako jsou biologie, chemie, matematika nebo fyzika. Takové předměty se většinou učíme tak, že se snažíme zapamatovat si informace, které jsou napsané v učebnicích, a pak jsme známkováni na základě toho, jak dobře si tyto informace pamatujeme.

Ať už s tímto systémem vzdělávání souhlasíte či ne, je to zažitý systém výuky, který má minimálně jednu výhodu. Někdo v minulosti přišel například na to, jak fungují fyzikální zákony nebo jak funguje lidské tělo, sepsal to do učebnice a vy teď tyto informace můžete získat, aniž byste si na ně museli sami složitě přicházet.

Jak je to ale s učením cizích jazyků? Je dobré použít stejný systém výuky jako třeba na biologii nebo fyziku? Kam vlastně zařadit cizí jazyky? Nyní možná napíšu něco, s čím nebudou někteří z vás souhlasit. Zkuste se ale nad tím zamyslet. Dovolím si tvrdit, že angličtina není klasický předmět. Nepatří tedy do předmětů typu biologie, chemie, zeměpis, dějepis. Angličtina je sport. Ano, je to sport. Cože? Možná si teď někteří z vás řeknou, to není možné. Angličtina je sport? Ano, je to sport nebo se alespoň dá ke sportu přirovnat. A pokud se podíváme na to, co nás učí ve škole, patří tedy mezi předměty, jako jsou tělesná výchova, pracovní vyučování nebo zpěv.

Zdenek VanicekChápu, že může být těžší tuto myšlenku přijmout, dejte mi ale prosím šanci ji vysvětlit. Pojďme se nejprve podívat, jak se učíme sporty. Jak se třeba učíme tenis? Na začátku je trochu teorie. Někdo nám ukáže, kde jsou hranice kurtu, jak se drží raketa, jaké jsou základní údery, a pak se jde trénovat. Teorií tedy strávíme 10% času nebo i méně a pak se jde do praxe. V praxi se snažíme opakovat to, co nám někdo jiný ukázal nebo co jsme viděli, že druhá osoba dělá, tedy kopírujeme to, co dělá druhá osoba. Děláme při tom chyby, občas potřebujeme trochu korekce, ale postupně se sport učíme a tréninkem se posouváme na novou úroveň. A když se posuneme na novou úroveň a hrajeme proti lepším hráčům, opět děláme na té úrovni chyby. Když tuto novou úroveň zvládneme, posuneme se výše, kde opět děláme nové chyby, a tak dále. Prostě máme při učení sportů méně teorie, hodně praxe, a také spoustu chyb, které se postupným tréninkem odstraňují a tak se posouváme se na vyšší úrovně.

A teď zpět k učení jazyků. Zkusme se nyní vrátit do svých dětských let do doby ještě před tím, než jsme šli do školy a zkusme si vzpomenout, jak jsme se učili svůj rodný jazyk. Používali jsme nějaké učebnice, vyplňovali jsme gramatická cvičení? Učili jsme se ze seznamu slovíček, z kterých nás druhý den někdo vyzkoušel? Připravovali jsme se na velkou čtvrtletní písemnou práci, tak jak to většinou známe ze školy? Já určitě ne a předpokládám, že ani vy jste to nedělali. Přesto jsme se do šesti let svůj rodný jazyk naučili a v první třídě jsme byli schopni plynule komunikovat.

Jak takové učení rodného jazyka probíhalo, když jsme neměli žádné učebnice ani hodiny češtiny? Systém byl velice jednoduchý. Učili jsme se napodobováním toho, co říkali ostatní. Tedy opakováním toho, co jsme slyšeli. Dělali jsme u toho chyby? Ano, a spoustu, stejně jako když se učíte nový sport, ale příliš jsme je neřešili. Prostě jsme jazyk hodně používali, dělali jsme spoustu chyb ať gramatických nebo ve výslovnosti.
Dokonce nás většinou ani nikdo neopravoval způsobem, který známe ze školy. Umíte si představit, že by vám rodiče řekli: „Dej si pozor na koncovku tohoto slova, to je sedmý pád a v sedmém pádě skloňujeme toto slovo podle vzoru hrad. Dej si na to příště pozor.“ Ne, nikdo nás tímto způsobem neopravoval. Rodiče to maximálně řekli správně a my to pak po nich správně zopakovali. A tak jsme se naučili svůj rodný jazyk, bez nervů, přirozeně, bez klasického učení, prostě jen používáním jazyka.

A podobně se můžete naučit i angličtinu. Přirozeně, bez klasického učení, prostě jen používáním jazyka, podobně jako jste se jako malé děti naučili češtinu nebo jako se malý Angličan naučí angličtinu.

Dnes jsme si ukázali, do jaké skupiny předmětů patří angličtina, a v příštím článku se podíváme na to, zdali se učíme cizí jazyky rychleji než děti.

V tomto článku byly použity informace z programu www.jakseucitanglicky.cz a byly publikovány se svolením Zdeňka Vaníčka, autora programu.
Doporučené materiály pro procvičování angličtiny: www.newsinlevels.com
Doporučené materiály pro pochopení základní anglické gramatiky: www.anglickagramatikapromluveni.cz
English restart program: http://www.englishrestart.com

Autor: Zdeněk Vaníček - lektor angličtiny, majitel jazykové školy TECK

Zdroj: www.jakseucitanglicky.cz

  • Simple Item 45
  • Simple Item 44
  • Simple Item 41
  • Simple Item 46
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • MERLIN král čarodějů: Neboj se změny, vede tě k novému začátku

    MERLIN král čarodějů: Neboj se změny, vede tě k novému začátku "Neboj se změny, vede tě k novému začátku..." Každá změna vede k novému začátku, i když to není okamžitě vidět... Není změna jako změna... Změny nepřicházejí proto, že vy chcete, ale proto, že vy potřebujete... Potřebujete přesně to, co je důležité pro vaši další životní Číst dál
  • Co se děje 
s láskou po svatbě? 5 jazyků lásky Gary Chapman

    Co se děje 
s láskou po svatbě? 5 jazyků lásky Gary Chapman V desetikilometrové výšce, někde mezi Buffalem a Dalla­ sem, zastrčil časopis do kapsy sedadla, otočil se ke mně a zeptal se, „Co vlastně děláte?" „Zabývám se manželským poradenstvím a vedením manželských seminářů," odpověděl jsem věcně. „Už dlouho bych rád někomu položil tuto otázku," řekl. „Co Číst dál
  • Magazín BIOOO: Co vám doktoři neřekli o HORMONÁLNÍ ANTIKONCEPCI

    Magazín BIOOO: Co vám doktoři neřekli o HORMONÁLNÍ ANTIKONCEPCI Antikoncepce je v posledním půlstoletí velkým fenoménem, který ovlivňuje naše životy. Jde ale o pozitivní vliv? Podle průzkumů užívá hormonální antikoncepci až 150 milionů žen na celém světě. V dnešní době je běžným standardem, že ji začínají brát dívky s dosud nevyvinutým menstruačním cyklem, když Číst dál
  • Moudrosti Jaroslava Duška

    Moudrosti Jaroslava Duška Zkuste na čas nechat věci, ať se stanou. Nemluvte Vesmíru do jeho práce a odolejte pokušení o něco se snažit a vyvíjet tlak. Vyberte si oblast života, kde se vám „nedaří“ a zkuste k ní přistoupit jinak. Přijměte to, co je tak, jak to je. Číst dál
  • Zdenka Blechová: Stále ztrácím klíče, co to znamená?

    Zdenka Blechová: Stále ztrácím klíče, co to znamená? Už v Egyptě věděli, že když někdo ztratí klíč, ztrácí kontrolu nad svým životem, a vždy mnoho hořekovali, když se tak stalo. Proto na mnoha malbách v Egyptě nacházíte "Anch" v podobě kříže, který kněží drží ve svých rukách. Často byl tesán uvnitř pyramid a Číst dál
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Sledujte náš youtube kanál PŘÍZNAKY TRANSFORMACE

Nadcházející události

18 lis
Po delší době opět fascinující vysílání se skvělou Soňou Sofi a tentokráte na téma astrologické. JAK ZVLÁDNOUT TRANSFORMACI A POCHOPIT SÁM SEBE PROSTŘEDNICTVÍM KARMICKÉHO BODU VE SVÉM HOROSKOPU.Budeme si povídat o karmických bodech našeho horoskopu nebo-li o severních a jižních lunárních uzlech.Je třeba si předem zdarma na tomto odkazu zjistit, kde naše lunární uzly leží: http://osobni-horoskop.najdise.czKARMICKÉ BODY UKAZUJÍ NA REALIZAČNÍ POTENCIÁL ČLOVĚKA A TEDY I TO, KDE SE MŮŽEME S OHLEDEM NA SOUČET NAŠÍ KARMY Z DŘÍVĚJŠÍCH EXISTENCÍ POUČIT, NEOPAKOVAT CHYBY, ALE NAOPAK ROZVÍJET NAŠI OSOBNOST. JDE O ZÁSOBÁRNU KARMY I DHARMY A JE JEN NA NÁS, CO SE ROZHODNEME ROZVÍJET. PRAKTICKY SI UKÁŽEME TO, CO DĚLÁME NA NEVĚDOMÉ ÚROVNI A JAK ZE ZAČAROVANÉHO KRUHU VEN A TAKÉ VYUŽITÍ NAŠEHO POTENCIÁLU, ABYCHOM ŽILI ŠŤASTNĚJŠÍ SPOKOJENĚJŠÍ A NAPLNĚNÝ ŽIVOT.">
19 lis
Sledujte ZDE: https://youtu.be/_1oRgkZ7MhkDnes se podíváme na fakt, že i pro duchovní život jsou důležité filmy, seriály a hudba. Budeme i rádi za tipy na co se podívat, na něco co má pro náš život smysl a něco si z toho odneseme.">
20 lis
Povídání o ženství a o Bohyni v nás, o historii tohoto fenoménu, jak jí rozvíjet a kultivovat. Povídat si s námi bude Terezie Dubinová – kulturoložka, hebraistka, astroterapeutka. Žena, manželka, matka.">
Připojte se k nám na facebooku
national cpr association