ESFJ (Extraversion, Sensing, Feeling, Judgment) je jeden z šestnácti osobnostních typů podle MBTI. Je
označován jako Extrovertní smyslový typ usuzující s převahou cítění.


Stručný popis:
Člověk s osobností typu ESFJ miluje lidi a společnost, bývá pořádkumilovný, altruistický, nemá zájem
o teorii, nemá problém přizpůsobit se většině, vyhýbá se kontroverzi, podporuje a pečuje.


Charakteristika:
Hlavním zájmem ESFJ je vytvořit harmonickou společnost, kde se všichni budou cítit příjemně. Jsou
pořádkumilovní a vždy připravení pomoct. Rádi se před rozhodnutím radí se svými nejbližšími.
Nemají rádi extravagantnost a nečekané jednání. Nezpochybňují autority. Rádi si zachovávají určitou
míru kontroly nad prostředím, ve kterém žijí. Cítí se dobře v situacích, kdy všichni otevřeně vyjadřují
svoje city. Rádi až nadšeně se zapojují do konverzace, obzvláště, mluví-li se o vlastních zážitcích.
Minulost i budoucnost vnímají, jako by se blížily přítomnému okamžiku, což je dobře patrné právě na
stylu, jakým vyprávějí. Obdivují ty, kteří jsou dobří v plánování a logickém rozebírání reálné situace.
Chtějí totiž, aby jejich vlastní akce dávaly smysl, ale obvykle činí emocemi ovlivněná rozhodnutí.
Mají v oblibě dobré jídlo a pohodlí domova. Jako ideální kariéra se pro ně hodí místa, kde přicházejí
do styku s lidmi, a mohou tak využít svoji schopnost domluvit se skoro s každým. Častou volbou jsou
pro ně kariéry ve zdravotnictví, human resources, public relations. Velmi kvalitní práci ale umí odvést
i jako starostliví ochránci domácnosti. Kariéra pro ně není nikdy na prvním místě.


Podrobný popis:
Lidé tohoto zaměření jsou excelentní ve vycítění a vystižení mezilidské atmosféry a sami napomáhají
k jejímu vytvoření. Jejich život se odvíjí v hranicích etických imperativů - morálních zákazů a příkazů.
Jsou otevření a dobře navazují nové vztahy. Bývají oblíbeni, protože z nich vyzařuje zájem o lidi.
Usilují o harmonické vztahy a jsou ochotni tomu někdy až příliš obětovat (např. výsledky). Jsou citliví
na nezájem a chlad. I když s někým nesouhlasí, jsou schopni vidět ve stanovisku druhého důležité
hodnoty a přiznat jim právo na “svou pravdu”. Zaměřenost na druhé někdy mlže způsobit, že
zapomínají na své zájmy. Daří se jim na místech , kde jsou v kontaktu s lidmi a kde pro výsledek je
nutná společná vůle. Vyhledávají společnost a rádi i jen tak “klábosí”. To jiným může připadat jako
marnění času, ale tento typ to považuje za důležité. Mají rádi, když jsou věci uzavřené a rozhodnuté a
nijak zvlášť nechtějí, aby rozhodovali sami. Bývají pečliví, houževnatí, vytrvalí, pořádkumilovní, a to
i v maličkostech.
Tento typ je ze všech nejvíce společenský a představuje asi 13% populace. Zaměřují se zvláště na
“službu” ostatním. Zajímá je detail, ať už se týká věcí lidských nebo procesních. Pečují o to, aby jejich
práce byla dobře zorganizovaná. Muži tohoto typu mají menší potřebu držet “otěže” pevně v rukou a
mít věci stále pod kontrolou.
Tito lidé vyzařují přátelství a náklonnost. Jsou dobří hostitelé, každý se u nich cítí dobře. Vždy si
zapamatují jména lidí hned na poprvé. Jsou pozorní k potřebám druhých. Udržují tradice a
nezapomínají na výročí a důležité dny v životě druhých. Zraňuje je nezájem okolí, potřebují časté
oceňování a potvrzení své obliby. Jsou-li od lidí na čas izolovaní, cítí se velmi špatně, jako ve vězení.
Velmi úspěšní jsou v zaměstnáních, kde jednají s lidmi, kde mohou pomáhat. Jsou dobří prodejci,
zdravotníci, často pracují ve školách. To, co svým klientům nabízejí, není ani tak zboží, jako v první
řadě osobní vztah. Není vhodné je obsazovat na pozice, kde je nutná analýza a aplikace abstraktních
teorií. Jako soudci by kdekoho pustili na svobodu. Tito lidé nejčastěji ze všech dělají to, o čem snili, že
budou dělat, jako malé děti. Proto jejich fluktuace v zaměstnání je velmi nízká.
Jsou dobrými podřízenými, respektují nařízení a řídí se jimi, mají úctu k autoritě a nekritizují své
nadřízené. Mají rádi, když se věci řeší osvědčeným způsobem, když lidé i věci mají “své místo”.
Hodně energie vynakládají na ověřování si, zda je druzí mají rádi. Pokud se jim tohoto nedostává,
upadají do melancholie a depresí, zvlášť když je to posíleno pocitem, že něco zavinili.
Jsou opatrní a obezřetní. Mívají tendenci vyjadřovat pesimistická očekávání. Jejich “neklid” bývá
natolik autentický, že mu jejich okolí podléhá. Je to typ lidí, které bychom nazvali “sýčky”.

Těžko si přiznávají problémy s lidmi nebo záležitostmi, na kterých jim záleží.
Tito lidé jsou jen výjimečně zastoupeni na vyšším stupni řízení. Navíc ženy tyto pozice odmítají,
protože považují vyšší funkce za “mužskou záležitost”. Jako manažeři jsou tito lidé dochvilní, pořádní,
zodpovědní a výkonní s velkým zájmem o druhé. Dokáží najít rovnováhu mezi řízením lidí a řízením
produktu. Rozpoznají, kdy je třeba povolit a kdy přitáhnout. Vyznačují se smyslem pro povinnost,
loajalitou a morálními postoji.
Pokud jsou “přitlačeni” do kouta mají tendenci spíše k “ústupu”. To dominantnější partnery povzbudí
k tomu, aby dále postupovali tímto způsobem a prosadili se na úkor toto typu člověka a zároveň to v
tomto člověku zanechává špatný pocit z vlastního selhání, který si pak často ventiluje mimo práci.
Pokud na ně někdo zvýší hlas během diskuse nebo tvrdošíjně prosazuje odlišný názor, berou to jako
projev nepřátelství. Pro tyto lidi je důležité smířit se se skutečností, že nesouhlas a nedorozumění jsou
obvyklé a normální a že z dlouhodobého hlediska je konfrontace přínosnější než se v zájmu
“blaženého souladu a idylické harmonie” stáhnout ze své pozice.
Klíčovou dovedností, kterou by se měli naučit, aby obstáli v managementu, je to, že konflikty se
nemají obcházet, ale řešit. Střety jsou prostředkem k tvořivosti a zvýšené výkonnosti a v drtivé většině
nejsou osobního rázu, tedy namířeny proti jejich osobě.
Záměrně vytěsňují vše náhodné a iracionální. Projevuje se u nich nechuť k filozofickým debatám a
rozhovorům, které vyžadují pečlivou analýzu, a to díky slabému introvertnímu myšlení. Pokud tuto
svou slabou stránku zanedbají, může se projevovat nečekanými, nelogickými a nespravedlivými
výbuchy emocí a kritiky. A stát se dogmatickými osobnostmi se sklony ke staropanenským postojům,
nepřístupnými rozumné argumentaci. Mívají nevyvinuté kritické analytické myšlení, takže se jim
může stát, že bez výhrad přijmout novou ideologii, aniž by ji hlouběji rozuměli. Jedna z nejtemnějších
stránek této osobnosti je, že “stále něco chce a nic není dost dobré”, přehrává a vystavuje na odiv své
emoce a city. Má tendenci ostatní stále před něčím “ochraňovat”, je podrážděná, mělká a
manipulativní.
Nejčastěji je vyvede z míry např. urážka, rozchod s člověkem a pokud se jim něco takového stane,
vyžadují víc než kdokoliv jiný porozumění a podporu, jinak sklouznou k “okázalé” sebelítosti a
zaměřenosti na sebe sama. Nedokáží dost dobře rozlišit příčiny tohoto stavu věcí a může se stát, že
projeví bezmeznou a nekritickou náklonnost k člověku, který “si to nezaslouží”.
V pracovním prostředí se jim stává, že se “vrhnou” do nového úkolu, aniž by si předem ověřili, zda je
to potřebné a žádané. Je pro ně obtížnější, mnohem víc než pro jiné typy, vidět a brát na vědomí
nepříjemné věci a okolnosti.

Sledujte náš youtube kanál PŘÍZNAKY TRANSFORMACE

PODPOŘTE NAŠÍ PRÁCI A ZAŠLETE NÁM FINANČNÍ DAR, VELICE DĚKUJEME.
2201380141/2010. Pro platby ze zahraniční: FIO Banka, a.s.
IBAN: CZ7720100000002201380141

NEBO PŘES PAYPAL třeba 111,- nebo 222,- Kč
national cpr association